Świętuj niepodległość razem z nami

AKTUALNOŚCI | 26-10-2017
Zapraszamy do wspólnego, muzycznego świętowania Narodowego Święta Niepodległości, które przypada 11 listopada. 99 lat temu Polska po 123 latach zaborów odzyskała niepodległość. Tego dnia zagramy dwa koncerty – o 17.00 dzieła na wiolonczelę i fortepian wybitnego polskiego kompozytora Karola Szymanowskiego oraz o 19.00 Vivat Polonia w wykonaniu Młodej Polskiej Filharmonii. Bilety są już dostępne w kasie i na filharmonia.szczecin.pl

Karol Szymanowski | Dzieła na wiolonczelę i fortepian


Historia wielu wspaniałych dzieł solowych często związana jest z przyjaźniami kompozytorów i muzyków. Wyobraźnię Brahmsa rozbudzał dźwięk klarnetu Richarda Mühlfelda, Chopin poznał wiolonczelę dzięki grze Auguste’a Franchomme’a, a dzieła skrzypcowe Szymanowskiego powstawały w ścisłej współpracy z Pawłem Kochańskim. No właśnie, Karol Szymanowski.

Jak to możliwe, że wiolonczela nie zaistniała u mistrza w procesie tworzenia? Wytłumaczenie tego faktu przynoszą wspomnienia Kazimierza Wiłkomirskiego, słynnego wiolonczelisty i kompozytora, który w latach 30. zasugerował młodopolskiemu artyście napisanie utworu: koncertu, sonaty lub miniatury na wiolonczelę. Odpowiedź była zaskakująca. Otóż – jak to ujął Wiłkomirski: „Szymanowski odpowiedział swoim śpiewnym kresowym akcentem »Kiedy, proszę pana… ja… nie czuję wiolonczeli«”.

Niestety, sugestie Wiłkomirskiego nie przyniosły żadnych efektów. Dopiero w roku 1982 Wiłkomirski wpadł na pomysł dokonania wiolonczelowej transkrypcji Sonaty skrzypcowej op. 9. Jak zauważył autor owej transkrypcji, po niewielu zmianach technicznych partia skrzypcowa została z łatwością dostosowana do specyfiki wiolonczeli, bez zmiany „treści muzyki”.

Podczas sobotniego koncertu promowana będzie płyta „Works for cello and piano”, a usłyszymy transkrypcje na wiolonczelę utworów autora „Harnasi”, m.in. Sonatę skrzypcową op. 9 Szymanowskiego (w opracowaniu Kazimierza Wiłkomirskiego), Preludium op. 1 nr 1 (w opracowaniu Andrzeja Orkisza, uznanego wiolonczelisty i pedagoga) czy dwie pieśni z cyklu „Pieśni kurpiowskich” w transkrypcji Tomasza Szczęsnego – solisty koncertu (koncertmistrza Orkiestry Filharmonii w Szczecinie i pedagoga Akademii Sztuki).

Zadziwiające, jak naturalnie brzmi muzyka Szymanowskiego przybrana w wiolonczelową szatę brzmieniową. Być może rację miał Kazimierze Wiłkomirski, gdy podczas prac nad transkrypcją stwierdził: „Szymanowski sam nie wiedział, jak głęboko czuł wiolonczelę!”.

Vivat Polonia


Wieczór w dniu Święta Niepodległości rozpocznie się utworem najwybitniejszego kompozytora operowego doby przedmoniuszkowskiej. Rola twórcy „Halki” w historii polskiej opery nie podlega dyskusji, ale tym, kto przetarł szlaki, był Karol Kurpiński, syn ziemi leszczyńskiej, urodzony w wielkopolskich Włoszakowicach (1785-1857). Większość jego oper ma tematykę historyczną i pisana była w czasach wielkich nadziei i snu o Napoleonie – zbawcy narodów. Ważne dokumenty historyczno-muzyczne to nieśmiertelna „Warszawianka”, hymn powstania listopadowego, oraz opera, „Zabobon, czyli Krakowiacy i Górale”. Melodie z „Nowych Krakowiaków”, jak nazywano tę operę dla odróżnienia od wcześniejszego opracowania tego samego tematu przez Jana Stefaniego, spodobały się na przykład Fryderykowi Chopinowi. Włączył je później do swoich improwizacji fortepianowych podczas recitali. Wspomniany Moniuszko natomiast wykorzystał melodykę „Olszynki” z opery „Zamek na Czorsztynie” Kurpińskiego w arii Halki pt. „Jako od wichru krzew połamany”. Jak widać, dzieło Karola Kurpińskiego oddziaływało na następne generacje kompozytorów. Jego muzyka wciąż czeka na swój renesans, a krok ku temu uczyni Młoda Polska Filharmonia, która wykona uwerturę do opery „Aleksander i Apelles” (opera z 1815 roku, historia malarza Apellesa, który był nadwornym artystą Aleksandra Wielkiego).

Postać niemieckiego kompozytora Georga Philippa Telemanna wcale nie odciąga nas od polskich kontekstów. Otóż, współczesny Johannowi Sebastianowi Bachowi Telemann, który wywarł olbrzymi wpływ na muzykę niemiecką w XVIII wieku, w latach 1705-1708 służył na dworze hrabiego Promnitza, dworzanina króla Polski Augusta II. Debiut kapelmistrza Telemanna nastąpił we wrześniu 1705 roku, kiedy król Polski zatrzymał się w Żarach, w drodze z Warszawy do Drezna. Telemann w czasie swej służby w Polsce poznał muzykę ludową: „Trudno wprost uwierzyć, jak cudowne pomysły mają tacy kobziarze i skrzypkowie, kiedy w czasie przerwy w tańcu zaczynają fantazjować”. W bardzo obszernej twórczości Telemanna polskich nawiązań jest naprawdę wiele… I odwrotnie, szkoła muzyczna w Żarach nosi imię Telemanna, dzięki czemu młodzież poznaje postać niezwykle ważną dla historii europejskiej kultury XVIII wieku. Koncert na altówkę, powstały w latach 1716-1721, jest jednym częściej grywanych utworów kompozytora.

Roman Spitzer to altowiolista łączący rolę kapelmistrza altówek (niedawno wygrał przesłuchania do orkiestry filharmonii w Rotterdamie) z intensywną działalnością koncertową o szerokim profilu repertuarowym (od muzyki baroku poprzez „Harolda w Italii” Berlioza aż po koncert Bartoka na altówkę).

Na finał świątecznego wieczoru w Filharmonii zabrzmi Symfonia D-dur XVIII-wiecznego kompozytora wielkopolskiego – Wojciecha Dankowskiego. Wiemy, że „Danek” – jak często podpisywane były jego utwory – z pochodzenia Czech, związany był z Katedrą w Gnieźnie (1787-90), gdzie działał jako kapelmistrz oraz kompozytor. Prawdopodobnie pracował także w Poznaniu, ponieważ w kościele Marii Magdaleny przechowywano wiele jego dzieł. W dokumentów wiadomo, że Adalbertus Dankowski skomponował co najmniej 9 symfonii, lecz niestety większość zaginęła. Muzyka Symfonii D-dur dowodzi, iż wielkopolski muzyk opanował język muzyczny Haydna i Mozarta. Dzieło składa się bowiem nie z trzech części jak to miało miejsce w przypadku kompozycji wczesnego klasycyzmu, ale z czterech w pełni rozwiniętych ogniw cyklu symfonicznego. Oryginalnie brzmi finał, w którym niektóre instrumenty dęte obdarzone zostały fragmentami solowymi.
FILMY I ZDJĘCIA

Listopad 2025
JUTRO02 LISnd, 12:00
Galeria Poziom 4.Dominika Głowala | PosagWystawa
JUTRO02 LISnd, 12:00
Art.RoomOlga Iwanow | ArtyściWystawa
05LIS '25śr, 19:00
KONCERTY KAMERALNE 2025/2026Anatomia tęsknotyKoncert kameralny
06 LIS, cz, 18:00 - 80-LECIE RADIA SZCZECIN – KONCERT JUBILEUSZOWYkoncert zewnętrzny
07LIS '25pt, 15:00
07LIS '25pt, 19:00
POMNIKI SYMFONIKI 2025/2026 | KONCERTY SYMFONICZNE 2025/2026Pomniki symfoniki - StraussKoncert symfoniczny
08LIS '25sb, 09:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
08LIS '25sb, 10:30
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
08LIS '25sb, 12:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
09LIS '25nd, 09:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
09LIS '25nd, 10:30
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
09LIS '25nd, 12:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
09 LIS, nd, 19:00 - KONCERT MUZYKA ŻYDÓW POLSKICHkoncert zewnętrzny
12LIS '25śr, 10:00
Donuta na tropieKoncert kameralnydla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
12LIS '25śr, 12:00
Donuta na tropieKoncert kameralnydla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
12LIS '25śr, 19:00
KONCERTY KAMERALNE 2025/2026 | Scena Muzyki PolskiejHarfa przewrotnieKoncert kameralny
13LIS '25cz, 18:00
Movember 2025Widnokręgi WebbaKoncert
13LIS '25cz, 19:00
Galeria Poziom 4. | Movember 2025Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWernisaż
14LIS '25pt, 15:00
14LIS '25pt, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE 2025/2026Laureat II nagrody XIX Konkursu ChopinowskiegoKoncert symfoniczny
15LIS '25sb, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
16LIS '25nd, 11:00
Akademia Młodego Melomana 2025/2026Akademia Młodego Melomana | Klaskać, czy nie klaskać – oto jest pytanie, czyli młodzi melomani w krainie muzycznych formKoncertdla dzieci z opiekunami (sugerowany wiek dziecka 5+)
16LIS '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
18LIS '25wt, 12:00
KonsonanseKoncert kameralnydla seniorów
18 LIS, wt, 19:00 - PIOTR CUGOWSKI - PRÓBA GENERALNAkoncert zewnętrzny
19 LIS, śr, 19:00 - HANNA BANASZAKkoncert zewnętrzny
20LIS '25cz, 18:00
Art.Room | Movember 2025Tomasz Lazar | Shinjuku CrushWernisaż
20LIS '25cz, 19:00
MUZYKA ŚWIATA 2025/2026 (Cztery struny świata) | Movember 2025Struna pierwsza | Daniel Lazar i Almir MeskovićKoncert muzyki świata
21LIS '25pt, 15:00
21LIS '25pt, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE 2025/2026Znaki zapytaniaKoncert symfoniczny
22LIS '25sb, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
22LIS '25sb, 12:00
22 LIS, sb, 19:00 - JEJ WYSOKOŚĆ OPERETKAkoncert zewnętrzny
23LIS '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
23LIS '25nd, 12:00
24 LIS, pn, 19:00 - TRIP HOP MEETS ORCHESTRAkoncert zewnętrzny
27LIS '25cz, 19:00
Movember 2025Scena ZdrowiaPanel dyskusyjny
28LIS '25pt, 15:00
29LIS '25sb, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
29LIS '25sb, 12:00
30LIS '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
30LIS '25nd, 12:00
30LIS '25nd, 19:00
FILHARMONIA LIGHT 2025/2026Dikanda z OrkiestrąKoncert
Grudzień 2025
03GRU '25śr, 19:00
KONCERTY KAMERALNE 2025/2026 | Scena Muzyki PolskiejCztery pory roguKoncert kameralny
05GRU '25pt, 15:00
05GRU '25pt, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE 2025/2026Istota elegancjiKoncert symfoniczny
06GRU '25sb, 09:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
06GRU '25sb, 10:30
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
06GRU '25sb, 12:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
06GRU '25sb, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
06GRU '25sb, 12:00
07GRU '25nd, 09:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 1. do 2. roku życia z opiekunami
07GRU '25nd, 10:30
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 3. do 4. roku życia z opiekunami
07GRU '25nd, 12:00
RANIUTTOWarsztatydla dzieci od 5. do 6. roku życia z opiekunami
07GRU '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
07GRU '25nd, 12:00
10GRU '25śr, 19:00
KONCERTY KAMERALNE 2025/2026The English BaroqueKoncert kameralny
11GRU '25cz, 10:00
Koncerty szkolne 2025/2026I żyli długo i w SzczecinieKoncert szkolnydla klas I–III i IV–VI
11GRU '25cz, 12:00
Koncerty szkolne 2025/2026I żyli długo i w SzczecinieKoncert szkolnydla klas I–III i IV–VI
12GRU '25pt, 15:00
12GRU '25pt, 19:00
GOŚCIE W FILHARMONII 2025/2026Orkiestra Muzyki NowejKoncert
13GRU '25sb, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
13GRU '25sb, 12:00
14GRU '25nd, 11:00
Akademia Młodego Melomana 2025/2026Akademia Młodego Melomana | Muzyczna Wyspa Skarbów, czyli poznajemy elementy dzieła muzycznegoKoncertdla dzieci z opiekunami (sugerowany wiek dziecka 5+)
14GRU '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
14GRU '25nd, 12:00
15GRU '25pn, 10:00
Donuta na tropieKoncert kameralnydla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
15GRU '25pn, 12:00
Donuta na tropieKoncert kameralnydla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
16GRU '25wt, 12:00
KonsonanseKoncert kameralnydla seniorów
19GRU '25pt, 15:00
19GRU '25pt, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE 2025/2026Mesjasz. Słowo stało się muzykąKoncert symfoniczny
20GRU '25sb, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
20GRU '25sb, 12:00
20GRU '25sb, 19:00
KONCERTY SYMFONICZNE 2025/2026Mesjasz. Słowo stało się muzykąKoncert symfoniczny
21GRU '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
21GRU '25nd, 12:00
22GRU '25pn, 19:00
KONCERTY JAZZOWE 2025/2026Big Band - ŚwiątecznieKoncert jazzowy
27GRU '25sb, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
27GRU '25sb, 12:00
28GRU '25nd, 12:00
Galeria Poziom 4.Adrian Kolerski | Zmęczone oczyWystawa
28GRU '25nd, 12:00
31GRU '25śr, 20:00
KONCERTY SYMFONICZNE 2025/2026Cyrulik sewilski | Koncert sylwestrowyKoncert symfoniczny
2025
REPERTUAR