Kurki. Lipsync for Identity
Mi. 23-09-2020, 19:00
instalacja online
strona internetowa Filharmonii oraz festiwalu
Wybiórcze kwestionowanie nauki przez wpływowe światopoglądowo politykę i religię, jest czynnikiem spowalniającym rozwój naszej cywilizacji, a aktualnie - mając na uwadze konsekwencje zmian klimatycznych - wręcz jej zagraża. Teraz, kiedy katastroficzna wizja końca człowieka na Ziemi stała się realna i wcale nieodległa, próbujemy prognozować przyszłość. Nawet jeśli nigdy nie stanie się ona naszym udziałem, świadomość zagrożenia powinna wyzwolić nas od błędnych przekonań.
Wydaje się, że jedyną stałą – choć o nieprzewidywalnych konsekwencjach – jest natura. Ludzki konstrukt, jakim jest podział na przyrodę i kulturę, kształtuje nie tylko debatę społeczną, ale także – na pozór autonomiczną - biologię. Wymiary te są bowiem w istocie wzajemnymi konsekwencjami; jeden nie istnieje bez drugiego. I tak -determinizm genetyczny pomniejsza wagę kultury, wyjaśniając ją jako epifenomen biologii. Z kolei umysły bardziej “nowoczesne” i “humanistyczne” przedkładają kulturę nad przyrodę dowodząc, że jej kształt determinuje właśnie to, jak ludzie interpretują świat.

Naszą rzeczywistość od tysiącleci kształtuje ideologia patriarchatu – o której pisze Kate Millet w „Teorii polityki płciowej” – i którą definiuje jako mężczyzn panujących nad kobietami a także młodszymi mężczyznami. Patriarchalnej kulturze nieodłącznie towarzyszy wyobrażenie świata ożywionego jako porządkowanego przez prawo silniejszego. Stosunki między płciami i między człowiekiem i przyrodą zostały w ramach tej drapieżnej symbolizacji określone w jednym geście przez przyporządkowanie kobiecości naturze, a męskości kulturze. Jeśli zatem przetrwanie cywilizacji wymaga stworzenia zupełnie nowego zobrazowania tego, co organiczne, to i kulturową interpretację biologicznych płci oraz społecznych relacji między nimi czeka rewolucja na skalę dotychczas nieznaną. Od kilku dekad widzimy już jej zwiastuny.

„Kurki. Lipsync for Identity” ma być jednym z owych zwiastunów. Plan zdjęciowy zrealizowano w komorze azotowej do przechowywania jabłek w miejscowości Kurki – małej osadzie, której mieszkańcy trudnią się hodowlą roślin. Tytuł w drugiej części nawiązuje do słynnego amerykańskiego programu telewizyjnego typu reality show – RuPaul's Drag Race – będącego przykładem kultury, która nie stara się ujarzmić natury, a w dialektyce rozwoju podmiotu akceptuje istnienie “innego” – innego niż Ja, ale nieantagonistycznego i równie naturalnego. Bez niego, bez tego konkurującego ze mną przyjaciela, podmiot byłby pozbawiony koniecznego impetu, a jakikolwiek jego rozwój byłby niemożliwy.

Autorem muzyki do filmu jest Mateusz Śmigasiewicz.
W ramach MDF Festival 2020 odbędzie się premiera video (online).
Piotr Matosek
COOKIESUm Ihnen die Nutzung der Webseite filharmonia.szczecin.pl zu erleichtern sowie zu Statistikzwecken werden Cookies verwendet. Wenn Sie diese Art von Dateien nicht blockieren, stimmen Sie der Verwendung und Speicherung auf Ihrem Gerät zu. Über die Einstellungen Ihres Browsers kann die Verwendung von Cookies gesteuert werden.
Datenschutzerklärung | Datenschutzbedingungen | ICH STIMME ZU